Bekijk onze

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over collecteren en staat deze er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Over collecteren

Wat is collecteren?

Een collecte is een geldinzamelingsactie. De 25 bij Stichting Collecteplan aangesloten goede doelen houden één week per jaar een landelijke collecteweek. Tijdens deze collecteweek gaan vele duizenden collectanten met een collectebus langs de deuren om geld in te zamelen. Al deze collectanten doen dit op vrijwillige basis.

Hoe herken ik een collectant?

Collectebus
Tijdens de collecteweek is een collectant te herkennen aan het dragen van een collectebus waarin de gift aan het goede doel gedaan kan worden.
Deze collectebus dient te worden afgesloten met een eenmalig te gebruiken bussluiting. Deze sluiting is voorzien van een kenmerk van het goede doel waarvoor de collectant op pad is.

Legitimatiebewijs
Een collectant draagt een legitimatiebewijs bij zich.
Op het legitimatiebewijs staat de naam en looproute van de collectant vermeld en met wie de collectant contact op moet nemen (centraal meldpunt) bij geconstateerde onregelmatigheden tijdens de collecte.
Het legitimatiebewijs is conform de standaard van het goede doel. Het is voorzien van een week en jaartalaanduiding van het betreffende collectejaar. Het legitimatiebewijs wordt direct na de collecte ingenomen.

Het goede doel heeft, om deze week te mogen collecteren, een collectevergunning ontvangen van de gemeente.

Twijfels over een collecte?

Heb je vragen over het goede doel waarvoor gecollecteerd wordt of wil je weten of het bezoek dat zojuist aan de deur was daar wel mocht zijn op dat moment? Neem dan contact met ons. Wij zoeken het graag voor je uit.

Tips voor veilig doneren aan de deur

  • Controleer of de collectant een legitimatiebewijs bij zich draagt. Deze bewijzen verschillen per goed doel, maar er staan altijd naam en adresgegevens van de collectant op, het logo van het goede doel, de datum van de collecteweek en het logo van CBF.
  • Typ zelf het bedrag in op het pinapparaat dat je wilt doneren of – als de collectant het bedrag voor je intypt – controleer dan het bedrag voordat je betaalt.
  • Geef de collectant nooit je pinpas of pincode.
  • Betaal contactloos als de pas daarvoor geschikt is, dan hoef je geen pincode in te toetsen. Op die manier kan deze zeker niet worden afgekeken.
  • Is contactloos betalen niet mogelijk en moet je je pincode intoetsen? Scherm het intoetsen van de pincode dan goed af.
  • Zijn er onveilige omstandigheden tijdens de collecte en zijn de collectanten nog in de buurt? Bel dan 112.

 

Waar vind ik informatie over gezamenlijke collectes?

Heb je vragen over gezamenlijke collectes, ook wel Goede Doelen Weken genoemd? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.

Over doneren via een QR-code

Hoe werkt doneren met een QR-code?

1. Scan de QR-code met de app van de bank, een QR-code scanner of iPhone camera

2. Bepaal en voer het te doneren bedrag in

3. Bevestig de betaling

Hoe herken ik een iDEAL QR-code?

Een officiële iDEAL QR-code is herkenbaar aan het iDEAL-logo in het midden van de code.

Is betalen via een iDEAL QR-code veilig?

Ja. Officiële iDEAL QR-codes kunnen alleen worden aangemaakt door organisaties die een iDEAL-contract hebben afgesloten bij een bank of een betaaldienstverlener. Hierdoor is het betalen via een iDEAL QR-code net zo veilig als een reguliere iDEAL-betaling. Een donatie via een iDEAL QR-code is net als een contante donatie veilig, eenmalig en anoniem.

Waarom is er een nieuwe betaalmethode ontwikkeld?

Mensen hebben steeds minder contant geld in huis, vandaar dat de 25 samenwerkende goede doelen het belangrijk vinden om alternatieve betaalmethodes te bieden.

Waar gaat het gedoneerde geld naartoe?

Het geld wordt via de bank overgeboekt naar de rekening van het betreffende goede doel om gebruikt te worden voor hun missie, zoals armoedebestrijding, gezondheidszorg, natuur en milieu, dierenwelzijn en onderzoek.